Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pan farář mého dětství

Nikdy bych nevěřil, že zabloudím ve vzpomínkách k osobě Důstojného pána, kterého jsem potkával jako žáček venkovské školy. Hledám totiž odpověď, proč jeho důstojenství ve mně přetrvává a prestiž současného kléru ztrácí lesk.

V polovině padesátých let nemělo duchovenstvo na růžích ustláno. Politické souvislosti jako školáček jsem tenkrát moc nevnímal. Co ale bylo nepřehlédnutelné, že náš pan farář patřil mezi osoby oblíbené a ctěné. I já, ač jsem s ním neměl v podstatě nic společného, uctivý přístup dospělých jsem přijal jako respektovanou normu. Vídal jsem ho na náměstí klábosit s lidmi, někdy u lesa, kam často chodil a kde jsme si my děti rády hrály. Jindy jako vzdálenou černou postavu v polích.

 Pravidelně jsem se s ním setkával ve škole, kde vyučoval náboženství. Já na „nábrdle“, jak jsme tomu nepovinnému předmětu říkali, nechodil. Přesto přítomnost pana faráře na školní chodbě byla nepřehlédnutelná. Neřízený proud dětské radosti, valící se otevřenými dveřmi tříd po posledním zvonění, náhle zvolnil. To když na chodbě obtékal kolem Důstojného pána, uctivě zdravil „brý den“, aby hned za prvním rohem nabral opět dynamiku povodně.

Ani v široké rodině, byť většinově fandící rudým zítřkům, jsem křivé slovo na jeho adresu neslyšel. Slovní tvar „černoprdelník“ a jiné, jsem zaznamenal až daleko později, přesto jsem je, ač bezvěrec, nepřijal. V době totality, to křesťanské „láska a odpuštění“ mi znělo neporovnatelně lépe, než bolševické „boj a vítězství“.

 Ale zpět do dětství.

V té době soudruzi na Národním výboru usoudili, že farář celou faru vlastně ani nepotřebuje a tak z její  jedné poloviny udělali zubní ordinaci. Moje teta byla zubařka. Jednou, když jsem na ordinačním křesle čekal, až zabere injekce, která před chvílí v dásni nepříjemně štípla, mimoděk vyslechl tetin hovor se svým farním sousedem nad kafíčkem. Zubařka se trochu omlouvala za své vetřelectví do fary, ale kněz to odmítl.

      „Ne paní Mašitová, neomlouvejte se. Ten nápad udělat zubní ordinaci zde na faře je dobrej a já jsem pro. Je to přímo na náměstí, prostě ideální místo. Já se umím uskromnit, jen mám trochu problém, kam se štosy knih, ale to se poddá. A ani si nestěžuju, že to máme v týhle době těžký (50 léta). Víte o někom v celé historii, kdo to měl lehký, když kázal – lidi mějte se rádi.“

A léta běžela. Když teta Heduš  ovdověla a zestárla, začala se modlit a chodit do kostela. Říkala, že jí to dává sílu. Bylo to v době po „Sametu“ a tak jsem si myslel, že nasedla na svobodnou vlnu, stejně jako celá naše církev. Jen si trochu postěžovala, že chvíli tu farář chyběl, že tu musel suplovat jeden přespolní.

      „Teď už je to v pořádku, máme tu nového. Je to sice Polák, ale lidi si ho oblíbili,“ konstatovala spokojeně. Připomněl jsem jí výše zmíněný rozhovor s panem farářem, který jsem kdysi vyslechl ze zubařského křesla. Ona si to už nevybavila, ale připomenutí oblíbeného kněze minulých časů, jí rozjasnilo tvář a rozpovídala se.

      „Tehdy, když jsem mu vytrhla přední zuby, slíbila jsem, že mu udělám můstek v rychlosti expres. Trochu jsem si zavtipkovala, že to má jako pracovní nástroj, aby se mohl na své ovečky smát. Plaše si přikryl bezzubou pusu dlaní a povídá, že úsměv pro svoje farníky si nosí ve svým srdci, jinak by to prý nefungovalo.“

Na chvíli udělala pomlku. Snad se zapletla do vzpomínek, kdy byla mladá, úspěšná a všeobecně oblíbená. Kdo by si to taky chtěl se zubařkou rozházet. Pak se ale vzpamatovala, a snad aby Důjstojnému pánovi ani po létech nezůstala nic dlužna, dodala, že měl lidi rád a oni mu to vraceli.

A to je asi ten důvod, proč jsem si na pana faráře mého dětství vzpomněl – měl lidi rád a oni mu to vraceli.

Autor: Zdeněk Kloboučník | čtvrtek 12.5.2016 20:03 | karma článku: 23,84 | přečteno: 576x
  • Další články autora

Zdeněk Kloboučník

„Ale dědo, kurva se neříká,...

...máš tu vnučky tak se ovládej, co z těch holek potom má vyrůst“, opře se do mě manželka pro moje prostořeké zaklení. Do nastalého ticha se po špičkách ozve odvážnější z potomků.

7.1.2024 v 15:03 | Karma: 21,16 | Přečteno: 599x | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

I moje generace měla svoje důchodce

Žádná trága, bylo to normálka, tak proč je to dnes trochu jinak? Já si fakt nevzpomínám, že my, co jsme tehdy chodili hákovat, nadávali na ty, co měli odhákováno a užívali si důchod.

16.10.2023 v 11:19 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Cikáni a gádžové

Nedávno na Interview TV24 byl hostem pan Patrik Banga. Bezesporu člověk s velkým renomé. V jednom mě ale překvapil, když na konstatování redaktora, že většinová společnost spíš straní Ukrajincům snad proto, že oni pracují?

11.8.2023 v 17:46 | Karma: 39,12 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Pan prezident

Pan prezident se chová opatrně a diplomaticky. Tady připusťme, že asi musí, chce-li být hlavou nás všech. Přesto se někomu může zdát, že je to chvílemi jak u chytrý Horákyně, co dokázala bejt nahá i voblečená.

1.7.2023 v 18:09 | Karma: 26,01 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Casanovou na starý kolena

Umění balit holky se v partě kluků a později chlapů, už od puberty vždycky cenilo. Kdo to uměl, stál na vyšším šprinclíku hierarchistických štaflí začínajících mistrů světa.

23.3.2023 v 21:45 | Karma: 20,88 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 191
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1318x
Důchodce na plnej úvazek

Seznam rubrik