Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdy začíná stáří

„Mami, ten pán, co vobčas jde naší ulicí je asi nemocnej, protože chodí takhle,“ a pro názornost jsem se já, malej kluk, ohnul v pase a v hlubokém předklonu přešel kuchyni.

     „Asi jo, jestli se tomu dá říct nemoc, pak je to stáří,“ odpoví máma po krátkém zamyšlení.

     „Ale děda s babičkou sou přeci taky starý, ale takhle nechodí.“

     „Jéžiš, buďme rádi, že děda i babi tuhle nemoc nedostali i když už mají svý léta,“ sepnula máma ruce a vzhlédla ke stropu, jakoby tam někde nahoře prosila o přímluvu za své rodiče.

     Myslím, že od té doby, jsem se tomuto přestal divit a ochuravění stářím začal vnímat jako přirozenost. Ti kulhající, pomalu jdoucí, podpírající se hůlkami, holemi či nejrůznějšími berlemi, jsem pojal jako něco naprosto normálního. Jako něco, co do života patří, co vlastně nestojí ani za povšimnutí a navíc, co se mě ani netýká. Teď, kdy za mými dveřmi netrpělivě přešlapuje sedmý křížek, těšící se jak se mi pověsí na krk, to vidím trochu jinak. Tiše a nenápadně se vkradla otázka, kdy vlastně stáří začíná?

     Ve dvaceti jsem nad čtyřicátníky dokázal ještě přivřít oko, ale padesátníci, to bylo něco jako kmeti. S přibývajícím věkem jsem hranici posouval a neměl jsem s tím problém. Úskalí tohoto pociťuji až dnes, kdy se mi zdá, že to není už kam pošoupnout. Možná, že je v tom i obava z toho známého „konečná, prosíme, vystupte!“.

     Tonoucí se stébla chytá, a já, topící se občas v černých myšlenkách, jedno ze stébélek našel ve vyjádření slovenského herce Kukury.

     „Jestliže dokážete vystoupit z Porche a můžete sníst, na co máte chuť, tak i když máte roky, starej nejste“.

     „Ale pendrek, co mi tady říkáš, seš vedle jak ta jedle,“ nesouhlasí se mnou soused, se kterým čas od času přemýšlíme nad nesmrtelností chrousta. „ To pravý stáří nepřichází přes tvoje klouby, šlachy a svaly. To je třeba brát jen jako avízo, jako zdviženej prst. Máš sice pravdu, že tělo je stvořený pro pohyb, a když to skřípe je to blbý, ale není to tragédie. Neštěstí je, když ti přestane fungovat mozek. To teprve pak začíná stáří. Podívej, co pohybově hendikepovaných žije plnohodnotně, většinou duchovním životem a na druhý straně, co relativně mohoucích životem bloudí.“

     Sousedův názor jsem přijal bez reptání a v této souvislosti si vzpomněl na horolezecké desatero, které jsem kdysi někde četl. Na některá přikázání, která radila, jak přežít fatální krizi v horách, si vzpomínám jen matně, ale poslední dva punkty mi zůstaly v hlavě.

      9) - když ti mozek říká, že už dál nemáš sílu, nevěř mu, protože jí máš ještě celou třetinu a ta, když zabojuješ, ti může zachránit život.

    10) - když mu ale uvěříš, že je to konec, tak je to opravdu konec.

     Štěstí přeje připraveným a tak je dobře vědět, že vrzání a píchání v kloubech je jen provozní problém. A taky nevěřit všemu, co nám dispečer v naší mozkovně říká. Už jsem ho párkrát přistihl, že občas mele nesmysly.

Autor: Zdeněk Kloboučník | úterý 28.6.2016 14:06 | karma článku: 26,08 | přečteno: 930x
  • Další články autora

Zdeněk Kloboučník

„Ale dědo, kurva se neříká,...

...máš tu vnučky tak se ovládej, co z těch holek potom má vyrůst“, opře se do mě manželka pro moje prostořeké zaklení. Do nastalého ticha se po špičkách ozve odvážnější z potomků.

7.1.2024 v 15:03 | Karma: 21,16 | Přečteno: 599x | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

I moje generace měla svoje důchodce

Žádná trága, bylo to normálka, tak proč je to dnes trochu jinak? Já si fakt nevzpomínám, že my, co jsme tehdy chodili hákovat, nadávali na ty, co měli odhákováno a užívali si důchod.

16.10.2023 v 11:19 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Cikáni a gádžové

Nedávno na Interview TV24 byl hostem pan Patrik Banga. Bezesporu člověk s velkým renomé. V jednom mě ale překvapil, když na konstatování redaktora, že většinová společnost spíš straní Ukrajincům snad proto, že oni pracují?

11.8.2023 v 17:46 | Karma: 39,12 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Pan prezident

Pan prezident se chová opatrně a diplomaticky. Tady připusťme, že asi musí, chce-li být hlavou nás všech. Přesto se někomu může zdát, že je to chvílemi jak u chytrý Horákyně, co dokázala bejt nahá i voblečená.

1.7.2023 v 18:09 | Karma: 26,01 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Casanovou na starý kolena

Umění balit holky se v partě kluků a později chlapů, už od puberty vždycky cenilo. Kdo to uměl, stál na vyšším šprinclíku hierarchistických štaflí začínajících mistrů světa.

23.3.2023 v 21:45 | Karma: 20,88 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:20

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32,  aktualizováno  11:19

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl

25. dubna 2024  10:07,  aktualizováno  11:19

Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  11:18

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 191
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1318x
Důchodce na plnej úvazek

Seznam rubrik