Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umění stárnout

„Babííí, na mě se tam ceněj dědovy zuby,“ slyším žalovat vnučku přes otevřené francouzské okno až na terasu, kde si zrovna čistím ty, co mám ještě vod pánbožka, zatímco ty od dentistů čekají na kraji umyvadla v koupelně.

      „Hele, hlídej si ty svoje zlozvyky, aspoň když tu máme návštěvu,“ vlítne na mě žena, která svoje vnoučátka chrání před všemi nepravostmi světa. „No nekoukej! Nekoukej a polepši se.“

Vyplivnu pastu do trávy, a že to vnučce vysvětlím. Udělal jsem ale chybu. Chrup měl být nejdříve zkompletován, než jsem začal svoje kázání k Terezce už snídající nějaké granule utopené v mléce.

      „Pamaťuj ši Těrežko, že ty žuby še na těbe něčení, ale šmějou. Jo, ouplně štejně, jako še šmály čelý moje děťství žuby mojí babi, že škleničky na poličce.“ To už mě ale tlačí manželka do koupelny s tím, že moje reminiscence na dětství nikoho nezajímají. Mě ale jo.

Ve městech to bylo asi jiné, ale na vesnici, kde jsem v padesátých letech vyrůstal, tehdy staří lidé měli většinou ústa bezzubá, nebo sem tam nějaký ten niklák či zlatou korunku. Stejně tak i moje milovaná babička. Jenže na rozdíl od jejích vrstevníků, jí její dcera zubařka udělala krásný náhrady. Ale babi je nosila jen na nákup a samozřejmě do kostela. A tak se její zuby na nás permanentně smály ze skleničky od hořčice nad umyvadlem v kuchyni. Jejich úsměv byl pro nás vnoučata stejně zajímavý jako vedle stojící dědovo holící mýdlo a štětka s lahvičkou Pitralonu.

My, její potěr jsme svojí babi milovali, a braly jí takovou, jaká byla, dokonce všemi deseti i s tou pusou bez lesknoucího chrupu. Přesto její bezzubá ústa náš zájem občas probudila. 

      „Babi, babičko, dej bradu k nosu. Babíí prosíme, moc tě prosíme, jen na chviličku.“

      „Ne, už jsem řekla, že ne a netahejte mě porád za zástěru, nebo to nedovařím.“ Loudění sebranky nakonec neodolala, protože jí příliš milovala a my se pak pět minut váleli smíchy po podlaze. Smála se s námi i ona, až se jí přes bříško třásla zástěra.

Na to jsem si vzpomněl s úsměvem, aniž bych v té chvíli tušil, že i já potomstvo pobavím se svojí trampotou, kterou přináší věk.

Klábosíme u stolu, děti si hrají, někdo kouká na telku. Já jen tak letmo okomentuju pohádku na obrazovce, „jak mohli tuhle herečku obsadit do role princezny, když má tak velikou hlavu“. Snacha se mnou však nesouhlasí.

      „Ale tatí, podívej jaký má krásný zuby.“

      „Ale to já mám taky,“ reaguju s úšklebkem, „ale před kameru se necpu.“ Toho se hned chytila dospělá vnučka.

      „Jo jasně, děda má teď zuby jak americkej hérec a eště ti je může pučit.“

Nevěřili byste, jak povadlá nálada kolem stolu rozkvetla. Chvilku se snažili to v sobě přidusit, ale stejně to bouchlo. I já jsem se přidal. Když máte krásný zuby, tak se může člověk smát na plnou hubu a taky když už je to pravda, ať je to i sranda. Alespoň zatím, časem začne přituhovat a tuším, že to k popukání vůbec nemusí být – držte mi palce.

 

Autor: Zdeněk Kloboučník | sobota 11.8.2018 19:07 | karma článku: 14,23 | přečteno: 331x
  • Další články autora

Zdeněk Kloboučník

„Ale dědo, kurva se neříká,...

...máš tu vnučky tak se ovládej, co z těch holek potom má vyrůst“, opře se do mě manželka pro moje prostořeké zaklení. Do nastalého ticha se po špičkách ozve odvážnější z potomků.

7.1.2024 v 15:03 | Karma: 21,16 | Přečteno: 599x | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

I moje generace měla svoje důchodce

Žádná trága, bylo to normálka, tak proč je to dnes trochu jinak? Já si fakt nevzpomínám, že my, co jsme tehdy chodili hákovat, nadávali na ty, co měli odhákováno a užívali si důchod.

16.10.2023 v 11:19 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Cikáni a gádžové

Nedávno na Interview TV24 byl hostem pan Patrik Banga. Bezesporu člověk s velkým renomé. V jednom mě ale překvapil, když na konstatování redaktora, že většinová společnost spíš straní Ukrajincům snad proto, že oni pracují?

11.8.2023 v 17:46 | Karma: 39,12 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Pan prezident

Pan prezident se chová opatrně a diplomaticky. Tady připusťme, že asi musí, chce-li být hlavou nás všech. Přesto se někomu může zdát, že je to chvílemi jak u chytrý Horákyně, co dokázala bejt nahá i voblečená.

1.7.2023 v 18:09 | Karma: 26,01 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Casanovou na starý kolena

Umění balit holky se v partě kluků a později chlapů, už od puberty vždycky cenilo. Kdo to uměl, stál na vyšším šprinclíku hierarchistických štaflí začínajících mistrů světa.

23.3.2023 v 21:45 | Karma: 20,88 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

  • Počet článků 191
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1318x
Důchodce na plnej úvazek

Seznam rubrik