Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Byl jsem sociální případ, ale naštěstí jsem o tom nevěděl

Začínala sedmdesátá léta. Já měl krátce po vojně a v mém bezuzdném řádění najednou přišel zlom. Jak to říci? Vypůjčím si známý verš - „Byla krásná jak nebe, já viděl sám sebe, jak sedám si blíž.“

Natrvalo dlouho a z toho přisednutí jsme najednou byli tři. Ta doba „malin nezralých“ měla velké kouzlo, ale postupně se nad ní stahoval mrak. Stále ještě kluk a trochu taťka, jsem rodinku se svým platem čtrnáct set hrubého nedokázal uživit. Chvilku mi trvalo, než jsem pochopil, že jen z lásky a ze vzduchu se žít nedá. Co ale s tím. Tehdy žádné sociální programy pro finančně trpící neexistovaly. Nebyly ani neziskovky, co by vás chápavě vyslechly a daly vám štempl na to, že máte právo na důstojný život.

Já bych tu tuctovou vzpomínku ze šuplíku „bejvávalo“ ani nevytahoval, nebýt článku jedné slečny, zřejmě se silným sociálním cítěním, která pranýřuje stát pro jeho lakomou sociální politiku. Evidentně se v oblasti dobře orientuje. Do řádků pro názornost hezky seřadila ty bídné sumičky, které neumožňují některým skupinám, většinou v evidenci na „pracáku“, důstojný život.

Ještě se vrátím do „tehdá“, abych autorce, která se na své stránce prezentuje jako nezávislá, svobodně myslící mladá žena připomněl, jak to tehdy chodilo. Pro své mládí to nemůže vědět a tak jen krátce.

Chodit do práce patřilo vždy ke zdejší přirozenosti. Ráno vstát, poslat děti do školy, vracet se odpoledne nebo k večeru, tenkrát nikoho neudivovalo. Věřte mi nebo ne, bylo to normální. Máme to v genech po svých předcích a jejich mozolnatých rukou. Proto asi drtivá většina tu pracovní povinnost brala jako normu, nikoli jako bolševickou buzeraci. Ani mě tehdy nenapadlo, abych finanční invaliditu mé peněženky řešil natažením dlaně. Udělal jsem to, co mnozí ostatní, vyhrnul jsem si rukávy.  Třeba můj bráška byl tělesně postižený, ale stejně jako jiní, každé ráno, byť krokem Dustina Hoffmana z Půlnočního kovboje, chvátal do práce. Možná mu semtam ujela tramvaj, kterou ostatní doběhli, ale co, tak to na světě chodí. Přiznávám, že třeba pro moji blbost, mi taky fůra spojů frnkla, a kdyby to byly jen tramvaje.

A ještě doušku. Filantropické autorce tak maximálně věřím, že je mladá. O její nezávislosti a svobodomyslnosti, kterou deklaruje, ať v roli samoživitelky, nebo pracovnice nějaké neziskovky, nemůže být ani řeč. Obojí totiž stojí a padá na těch, co ráno vstanou a jdou makat. Ti se ale začínají mračit. „Doprdele, slezte z tý káry a pojďte taky táhnout, práce je dost!“

Autor: Zdeněk Kloboučník | středa 20.2.2019 15:39 | karma článku: 39,46 | přečteno: 1534x
  • Další články autora

Zdeněk Kloboučník

„Ale dědo, kurva se neříká,...

...máš tu vnučky tak se ovládej, co z těch holek potom má vyrůst“, opře se do mě manželka pro moje prostořeké zaklení. Do nastalého ticha se po špičkách ozve odvážnější z potomků.

7.1.2024 v 15:03 | Karma: 21,16 | Přečteno: 599x | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

I moje generace měla svoje důchodce

Žádná trága, bylo to normálka, tak proč je to dnes trochu jinak? Já si fakt nevzpomínám, že my, co jsme tehdy chodili hákovat, nadávali na ty, co měli odhákováno a užívali si důchod.

16.10.2023 v 11:19 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Cikáni a gádžové

Nedávno na Interview TV24 byl hostem pan Patrik Banga. Bezesporu člověk s velkým renomé. V jednom mě ale překvapil, když na konstatování redaktora, že většinová společnost spíš straní Ukrajincům snad proto, že oni pracují?

11.8.2023 v 17:46 | Karma: 39,12 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Pan prezident

Pan prezident se chová opatrně a diplomaticky. Tady připusťme, že asi musí, chce-li být hlavou nás všech. Přesto se někomu může zdát, že je to chvílemi jak u chytrý Horákyně, co dokázala bejt nahá i voblečená.

1.7.2023 v 18:09 | Karma: 26,01 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Casanovou na starý kolena

Umění balit holky se v partě kluků a později chlapů, už od puberty vždycky cenilo. Kdo to uměl, stál na vyšším šprinclíku hierarchistických štaflí začínajících mistrů světa.

23.3.2023 v 21:45 | Karma: 20,88 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54,  aktualizováno  16:34

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. V úterý odpoledne o tom informovala na svém webu....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 191
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1318x
Důchodce na plnej úvazek

Seznam rubrik