Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdy začíná stáří

„Mami, ten pán, co vobčas jde naší ulicí je asi nemocnej, protože chodí takhle,“ a pro názornost jsem se já, malej kluk, ohnul v pase a v hlubokém předklonu přešel kuchyni.

     „Asi jo, jestli se tomu dá říct nemoc, pak je to stáří,“ odpoví máma po krátkém zamyšlení.

     „Ale děda s babičkou sou přeci taky starý, ale takhle nechodí.“

     „Jéžiš, buďme rádi, že děda i babi tuhle nemoc nedostali i když už mají svý léta,“ sepnula máma ruce a vzhlédla ke stropu, jakoby tam někde nahoře prosila o přímluvu za své rodiče.

     Myslím, že od té doby, jsem se tomuto přestal divit a ochuravění stářím začal vnímat jako přirozenost. Ti kulhající, pomalu jdoucí, podpírající se hůlkami, holemi či nejrůznějšími berlemi, jsem pojal jako něco naprosto normálního. Jako něco, co do života patří, co vlastně nestojí ani za povšimnutí a navíc, co se mě ani netýká. Teď, kdy za mými dveřmi netrpělivě přešlapuje sedmý křížek, těšící se jak se mi pověsí na krk, to vidím trochu jinak. Tiše a nenápadně se vkradla otázka, kdy vlastně stáří začíná?

     Ve dvaceti jsem nad čtyřicátníky dokázal ještě přivřít oko, ale padesátníci, to bylo něco jako kmeti. S přibývajícím věkem jsem hranici posouval a neměl jsem s tím problém. Úskalí tohoto pociťuji až dnes, kdy se mi zdá, že to není už kam pošoupnout. Možná, že je v tom i obava z toho známého „konečná, prosíme, vystupte!“.

     Tonoucí se stébla chytá, a já, topící se občas v černých myšlenkách, jedno ze stébélek našel ve vyjádření slovenského herce Kukury.

     „Jestliže dokážete vystoupit z Porche a můžete sníst, na co máte chuť, tak i když máte roky, starej nejste“.

     „Ale pendrek, co mi tady říkáš, seš vedle jak ta jedle,“ nesouhlasí se mnou soused, se kterým čas od času přemýšlíme nad nesmrtelností chrousta. „ To pravý stáří nepřichází přes tvoje klouby, šlachy a svaly. To je třeba brát jen jako avízo, jako zdviženej prst. Máš sice pravdu, že tělo je stvořený pro pohyb, a když to skřípe je to blbý, ale není to tragédie. Neštěstí je, když ti přestane fungovat mozek. To teprve pak začíná stáří. Podívej, co pohybově hendikepovaných žije plnohodnotně, většinou duchovním životem a na druhý straně, co relativně mohoucích životem bloudí.“

     Sousedův názor jsem přijal bez reptání a v této souvislosti si vzpomněl na horolezecké desatero, které jsem kdysi někde četl. Na některá přikázání, která radila, jak přežít fatální krizi v horách, si vzpomínám jen matně, ale poslední dva punkty mi zůstaly v hlavě.

      9) - když ti mozek říká, že už dál nemáš sílu, nevěř mu, protože jí máš ještě celou třetinu a ta, když zabojuješ, ti může zachránit život.

    10) - když mu ale uvěříš, že je to konec, tak je to opravdu konec.

     Štěstí přeje připraveným a tak je dobře vědět, že vrzání a píchání v kloubech je jen provozní problém. A taky nevěřit všemu, co nám dispečer v naší mozkovně říká. Už jsem ho párkrát přistihl, že občas mele nesmysly.

Autor: Zdeněk Kloboučník | úterý 28.6.2016 14:06 | karma článku: 26,08 | přečteno: 930x
  • Další články autora

Zdeněk Kloboučník

„Ale dědo, kurva se neříká,...

...máš tu vnučky tak se ovládej, co z těch holek potom má vyrůst“, opře se do mě manželka pro moje prostořeké zaklení. Do nastalého ticha se po špičkách ozve odvážnější z potomků.

7.1.2024 v 15:03 | Karma: 21,16 | Přečteno: 599x | Diskuse

Zdeněk Kloboučník

I moje generace měla svoje důchodce

Žádná trága, bylo to normálka, tak proč je to dnes trochu jinak? Já si fakt nevzpomínám, že my, co jsme tehdy chodili hákovat, nadávali na ty, co měli odhákováno a užívali si důchod.

16.10.2023 v 11:19 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Cikáni a gádžové

Nedávno na Interview TV24 byl hostem pan Patrik Banga. Bezesporu člověk s velkým renomé. V jednom mě ale překvapil, když na konstatování redaktora, že většinová společnost spíš straní Ukrajincům snad proto, že oni pracují?

11.8.2023 v 17:46 | Karma: 39,12 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Pan prezident

Pan prezident se chová opatrně a diplomaticky. Tady připusťme, že asi musí, chce-li být hlavou nás všech. Přesto se někomu může zdát, že je to chvílemi jak u chytrý Horákyně, co dokázala bejt nahá i voblečená.

1.7.2023 v 18:09 | Karma: 26,01 | Přečteno: 639x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Kloboučník

Casanovou na starý kolena

Umění balit holky se v partě kluků a později chlapů, už od puberty vždycky cenilo. Kdo to uměl, stál na vyšším šprinclíku hierarchistických štaflí začínajících mistrů světa.

23.3.2023 v 21:45 | Karma: 20,88 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Hasiči při pálení čarodějnic zasahovali u dvacítky požárů, často zbytečně

1. května 2024  9:14,  aktualizováno  10:03

Na mnoha místech Česka se během včerejšího posledního dubnového večera rozhořely ohně při tradičním...

Ukrajina zasáhla další ruskou rafinérii, okupační armáda zabíjela v Oděse

1. května 2024  9:39

Sledujeme online Ruská protivzdušná obrana v noci na středu sestřelila šest dronů nad čtyřmi regiony, informovalo...

VIDEO: V jižní Číně se propadla dálnice, o život přišlo nejméně 19 lidí

1. května 2024  9:09

Nejméně devatenáct lidí zahynulo při propadu části dálnice na jihu Číny. Informovala o tom místní...

Bitva o Kolumbijskou univerzitu. Policie udeřila na zabarikádované studenty

1. května 2024  7:08,  aktualizováno  8:32

Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 191
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1318x
Důchodce na plnej úvazek

Seznam rubrik